s
• Data: 2024-11-15 • Autor: Katarzyna Bereda
Mam problem z wykonawcą, który rok temu ułożył wadliwie kostkę brukową na moim podwórku. Mam spisaną z nim umowę (dołączam do wglądu). Kostka zapadła się po zimie, a wykonawca nie odbiera ode mnie telefonów, ale mam potwierdzenie, że odczytuje SMS-y. Kostka mocno osiadła na całej długości podjazdu – ewidentny błąd w przygotowaniu podłoża. Wykonawca ma zawieszoną działalność gospodarczą. Zlecenie wykonywał z bratem, który prowadzi firmę zajmującą się układaniem kostki oraz wstawił zdjęcia prac na naszym podwórku na swoim „fanpage” na Facebooku. Jak można wyegzekwować naprawę zapadniętej kostki?
Zgodnie z treścią art. 627 Kodeksu cywilnego (K.c.): Przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. Natomiast art. 638 K.c. stanowi: „§ 1. Do odpowiedzialności za wady dzieła stosuje się odpowiednio przepisy o rękojmi przy sprzedaży. Odpowiedzialność przyjmującego zamówienie jest wyłączona, jeżeli wada dzieła powstała z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez zamawiającego. § 2. Jeżeli zamawiającemu udzielono gwarancji na wykonane dzieło, przepisy o gwarancji przy sprzedaży stosuje się odpowiednio.”.
Odpowiedzialność z tytułu rękojmi uzależniona jest od wystąpienia wady dzieła. W zakresie pojęcia wady dzieła należy odpowiednio stosować przepisy o wadzie rzeczy sprzedanej. Chodzi zarówno o wady fizyczne, jak i prawne. To, co ma miejsce w Pana przypadku, a więc ujawnienie się wad dzieła, to wada fizyczna.
Zgodnie z treścią art. 556 § 1 K.c.: „Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia).”. Natomiast w art. 560 K.c. czytamy: „§ 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.
O ograniczeniu pełnej swobody korzystania z uprawnień z tytułu rękojmi można mówić w kontekście prawa kupującego do odstąpienia od umowy sprzedaży oraz prawa złożenia oświadczenia o obniżeniu ceny. Możliwość skorzystania z tych uprawnień uzależniona jest przede wszystkim od tego, czy sprzedawca zdecyduje się na skorzystanie z przysługujących mu kontruprawnień. Jeżeli sprzedawca wadliwą rzecz niezwłocznie wymieni albo niezwłocznie wadę usunie, kupujący nie będzie miał możliwości skorzystania z prawa odstąpienia oraz prawa żądania obniżenia ceny. Jak stwierdził Sąd Najwyższy: „skuteczność działań sprzedawcy musi być oceniana z zastosowaniem niezwłocznej wymiany rzeczy lub niezwłocznego usunięcia wady, a nie niezwłocznego oświadczenia o gotowości wymiany lub naprawy” (orz. SN z 9.10.2002 r., IV CKN 1372/00, Legalis). Nie musi być to jednak działanie natychmiastowe, ale raczej niezwłoczne z uwzględnieniem konkretnych okoliczności (uchwała SN z 30.12.1988 r., III CZP 48/88, OSNCP 1989, Nr 3, poz. 36).
W tym kontekście, ze względu na istotne wady wykonanego dzieła powinien Pan wystosować do wykonawcy pisemne wezwanie wysłane listem poleconym – ze wskazaniem Pana roszczenia, a więc np. dokonania naprawy położonej kostki lub obniżenia ceny, a więc naprawienia szkody związanej z obecnym zapadaniem się podjazdu i konieczności opłacenia innej firmy w celu poprawy położenia kostki. Jeżeli wezwanie nie odniesie skutku, to niestety pozostaje Panu jedynie droga sądowa w powództwie o zapłatę. Należy skierować do sądu rejonowego miejsca siedziby wykonawcy pozew o zapłatę.
W artykule opisano, jak skutecznie dochodzić naprawy wadliwej kostki brukowej od wykonawcy. W przypadku zapadnięcia się kostki po zimie można skorzystać z uprawnień wynikających z rękojmi i żądać naprawy lub obniżenia ceny. Omówiono również możliwości prawne, takie jak wysłanie formalnego wezwania przedsądowego czy złożenie pozwu o odszkodowanie, jeśli wykonawca unika kontaktu lub zawiesił działalność.
Masz problem z wykonawcą, który nie odbiera telefonu w sprawie naprawy wadliwej kostki brukowej? Nasza kancelaria pomoże Ci skutecznie wyegzekwować naprawę lub zwrot kosztów – skontaktuj się z nami, opisując swój problem w formularzu pod artykułem. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.
1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93
2. Orzeczenie Sądu Najwyższego z dnia 9 października 2002 r., IV CKN 1372/00
3. Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 30 grudnia 1988 r., III CZP 48/88
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
Zapytaj prawnika